tirsdag 31. januar 2012

Oter på Røalærå

Etter lang tid uten noe på bloggen min tok jeg turen ut i dag tidlig for å se etter svaner. Det startet med at jeg møtte en flokk med gås som ikke var helt våkne ennå.

Etter en liten stund får jeg øye på 26 sangsvaner som sitter helt inne i enden av bukte. Tar meg rolig litt nærmere. Har tatt sjansen på å bruke 150-500mm med 2 ganger telekonverter idag. Hadde derfor ikke de store ambisjonene om skarpe bilder.
En sel dukker også frem for å følge med på svanene
På ca 250 meters avstand skimter jeg svanene og et par rådyr. Jada, det er et rikt dyreliv på Gossen.
Men så dukket denne karen frem :-)
Han drev og fisket, spiste , vasket seg, solet seg og kikket på meg :-)
Litt typisk at jeg tar med meg det objektivet for å prøve litt, så dukker denne krabaten opp, og holder det gående til fotografen har fylt minnekortet. Jeg har tross alt et 70-200mm f2.8 som hadde vært glimrende på denne karen :-) Han var så nærme som 4-5 meter og kikket på meg ved flere anledninger. Det ble tross alt en fin men kald tur
Har studert de uklare bildene mine av gåsa, og det er nok som flere har nevnt en ganske stor flokk med Tundragås som har mellomlandet på Gossen under trekkert sitt. Totalt var det vel mellom 25 og 30 fugler som lå og hvilte ut i fjøra. Synd det var mørkt, og at jeg ikke klarte å få ett skarpt bilde av disse. Når de ligger helt ute i sjøkanten i fjøre sjø, så er det nok nærmere 100 meter unna.





4 kommentarer:

  1. Hei Roger. Her var det mange spennende motiv, synes du traff godt med det siste bildet av oteren.
    Ble også nysjerrig på hvilken gåseart du hadde tatt bilde av, er det tundragås?
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  2. Takk Dagfinn og takk Øyvind :-) Ja Øyvind det var nok en ganske stor flokk med Tundragås som hadde seg en mellomlanding her. Synd de var så langt unna, og siden klokka va ca 08.00 på morgenen så var det ganske mørkt. Oteren derimot har jeg mange skarpe bilder av, og som du sier når han ligger og soler seg og vasker seg på en stein bare 20 meter fra deg. Da har du det gøy :-) Det var faktisk fotografen som gikk først og ikke oteren :-) Jeg var stivfrossen på fingrene, og hadde fylt opp minnekortene :-)

    SvarSlett
  3. Mange artige bilder av oter på bloggen din! Spørs om jeg også bør ta en tur ut på Gossen og zoome inn denne krabaten :-)

    SvarSlett